maandag 14 december 2009

Alle zoogdieren

Huiskat …
Wilde Katten …
Katachtigen ...
Katvormigen ...
Roofdieren ...



Zijn nu de Hondvormigen aan de beurt?

De Hondvormigen komen nog wel aan de beurt. Eerst komt de moleculaire indeling van alle zoogdieren. Dan ... , en dan Hondvormigen.

Alle zoogdieren. Dat zijn om te beginnen de Eierleggende zoogdieren, de Buideldieren en de Placentale zoogdieren. Gewoonlijk bedoelen we de Placentale zoogdieren, de zoogdieren met een echte placenta, als we zoogdieren zeggen. De Eierleggende zoogdieren en de Buideldieren wonen ook zo ver weg.

De zoogdieren worden ingedeeld in Ordes, zoals de orde roofdieren (Carnivora). De traditionele morfologie onderscheidde 16-20 ordes, afhankelijk van wie de indeling maakte en wanneer. Moleculair zijn er 18 ordes te onderscheiden. Met x wachtenden voor u komt natuurlijk: wat is de overeenstemming tussen morfologische indeling en moleculaire indeling?

Eerst: er zijn 18 ordes placentale zoogdieren volgens de moleculaire indeling. Welke zijn dat? Hier volgt de lijst met beesten en namen. Biologie is vooral: wie, wat en waar, en dat wie is nogal een namenlijst. Alle plaatjes die ik uit artikelen licht staan vol namen: officiële in wat heet Latijn of Engelse – waarbij de Engelse namen vaak bastaard-latijn zijn. Maar ja, er valt moeilijk over indelen te praten als niet bekend is over wie het gaat. En de ordes van de zoogdieren zullen wel geen middelbare-schoolstof meer zijn ...























Het wordt tijd om te weten te komen hoe een diashow aan het blog te hangen.

3 opmerkingen:

  1. Leuk, kijk ik wekenlang regelmatig op je site om te constateren dat er niks is verandert, kijk ik even drie weken niet, staat je blog helemaal vol!
    Maar alles weer erg interessant. Ik moet nu alleen tijd zoeken om alles goed te lezen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte mevrouw de Jong,

    Nu het belangrijke Darwinjaar achter ons ligt, wil ik zo vrij zijn om als niet-wetenschapper, de balans over dit jaar op te maken. Er zijn zoals bekend drie belangrijke boeken over de evolutie verschenen, t.w. van Jerry Coyne en Richard Dawkins, bestemd voor het algemeen publiek, en van Carl Zimmer, meer gericht op biologen. Ook is er is ontzettend veel op het Internet over dit onderwerp gepubliceerd. Maar mag ik mij ook afvragen wat dit heeft betekend voor de “man in de straat”? Natuurlijk heb ik het niet over de fundamentalistische gelovigen, die volgens mij niet meer te helpen zijn. Zo beweerde onlangs een Amerikaans acteur dat wij onmogelijk van de apen kunnen afstammen daar apen nog steeds bestaan. Kort geleden beweerde nog iemand in alle ernst in een mail aan mij: “Als de mens uitgestorven zal zijn, dan ontstaat er wel weer een nieuwe mens”. Echt waar, mevrouw de Jong.

    Dus ook na het Darwinjaar bestaat er nog steeds veel misverstand over de evolutie. Ik heb veel prachtige blog´s bezocht. oa. het blog van de heer Deen die op wonderbaarlijke wijze elk punt uit de folder “Schepping of Evolutie” weerlegde. Ook ben ik op veel op het Evolutieblog.com van Gert Korthof. En natuurlijk heb ik ook uw mooie site bezocht. In aanvang dacht ik: dat gaat het voor de “gewone” man helemaal worden. Ik zag prachtige plaatjes over de indeling van de verschillende soorten en zag heel duidelijk de Tree of Life weergegeven. Maar helaas werd ik al spoedig teleurgesteld, daar ik het wetenschappelijke verhaal niet meer kon volgen. Onlangs kochten wij in de VS.(wij wonen n Costa Rica) een vrij grote poster met de Tree of Life beginnende bij de bacteria, archea, eukaryoten, enz., tot heden. Hierop kon ik met eigen ogen zien hoe alle diversiteit op aarde is geëvolueerd. Zo´n poster zou op geen enkele (Chr?) school mogen ontbreken. U kunt hem eens bekijken op http://www.evogeneao.com/tree.html

    Maar nu natuurlijk mijn vraag aan u en andere wetenschappers: Is het mogelijk om een aantrekkelijk verhaal te vertellen over de evolutie dat de gemiddelde Nederlander zou kunnen aanspreken? Door mijn bezoek op bovenstaande site´s heb ik begrepen dat u en de heren Deen en Korthof over de taalkundige vaardigheid beschikken om een en ander duidelijk te kunnen maken. Als de mens geen duidelijke antwoorden krijgt over zijn afkomst en de diversiteit in het algemeen en zij moeten zich behelpen met een “ietsisme” dan is er ook geen binding meer met het milieu en de problemen die daarin kunnen ontstaan. Dus mijn vraag komt ook voort uit grote bezorgdheid.

    Cor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Cor,
    Ik probeer het eenvoudig en interessant te houden, maar het ontslibt me kennelijk toch.
    Het moeilijke punt is het niveau in te schatten, vooral als er veel beesten langs gaan komen. Ik hoop dat de verhalen over de indeling van de katvormigen nog gingen? Technische kwesties over indelen, hoe belangrijk ook voor biologen, gaan kennelijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen